Tuesday, May 15, 2007

海南雞飯 Hainanese Chicken Rice

上星期,在香港的表姐送來一個電郵,問海南雞飯的做法,我當然立刻回復,後來想想不知道自己有沒有漏掉一些步驟,快快自己煮一次,應該無錯吧。 我是用走地雞煮的,較健康,但雞肉當然沒有肥雞嫩,不過好有雞味和我喜歡它的口感,頗滿意。。。Amy表姐,可以放心用我的食譜了!

Cousin Amy sent me an email from HK couple of weeks ago, asking for the recipe for Hainanese Chicken Rice. As you all know, I normally don't follow recipes to cook and just use my heart (meaning lazy). But since my favorite cousin asked, must reply IMMEDIATELY and just wrote it out in 5 minutes' time from memory.

After one week of no sound and no picture from Cousin Amy (silence is NOT necessarily golden), I wonder whether the chicken rice turned out ok or maybe something was missing from my haphazard recipe. Decided to try it out again using kampong chicken, though tougher (more textue), it sure is healthier than those hormone chicken... Verdict: Satisfactory.

Bon Appetit!
煮雞方法:
1。 在鍋內放入雞(我用走地雞,任意),注入水到可cover整隻雞
2。 放入一大片薑,三條葱,小小鹽,煮到水滾煮十分鐘,慢火煮十分鐘
3。 再大滾,盖不要開,關火炆多半小時(多久要看雞大細)
4。 熟了拿雞出來,冲冷水十分鐘,滴干
5。 用小許麻油,老抽塗在雞上
煮飯方法:
1。 洗米,滴干
2。 用鍋,放少少油(要香飯用雞油),加薑,蒜頭(如不喜歡可不放),炒香,加少少鹽
3。 放香米入電飯鍋或砂鍋,用浸雞的湯煮熟飯
淋雞的汁:
1。 用少少雞湯,加二匙生抽,少少糖,麻油,煮沸
2。 試味,要有点甜才對
3。 淋在切好的雞上
我估薑蓉,辣椒 你們懂了,不用我多講!
試了請跟我講成中意否,因我的食譜是自創,可能有漏,請指教!

20 comments:

  1. 咁你要打埋中文食譜俾我先得o架~~ xp

    ReplyDelete
  2. mommydearest
    我都好中意食海南雞飯架
    係點樣整架.

    ReplyDelete
  3. 好正呀,雞呀!大食人一家都鐘意食呀^^

    ReplyDelete
  4. Adaw

    中文食譜,我唔知要打多久才有,我會盡快!

    ReplyDelete
  5. 哎呀!我心愛的海南雞哦!還配有辣醬,青瓜!!!可是正在咳嗽的我不能吃呢!

    ReplyDelete
  6. LA這邊有開一家海南雞飯
    超賺的!!!
    趕快來開一家吧~!!!
    哈哈哈阿哈哈哈阿................

    ReplyDelete
  7. You put soy sauce in your chicken?

    ReplyDelete
  8. alice

    that is the sauce I made with the stock and sugar and sesame seed oil and pour on top of the chicken for taste, remember?

    ReplyDelete
  9. angfoo

    Wait till you are well lah

    ReplyDelete
  10. icecreampuff

    When I was in LA for Thanksgiving, I made for my sister and uncles and aunties, not bad not bad, heee

    ReplyDelete
  11. mommy 應該好似 港澳 咁,
    攪間"私房菜"~
    你實有得賺!

    澳門食o既 海南雞飯,
    都係加椰汁煮o的飯,o的飯一陣椰香味...

    薑茸 點整?=="
    我未整過...

    ReplyDelete
  12. 點解你隻雞在用涷水沖洗後,
    冇再煮o既?=="

    用 生水 沖o架o咼!=="

    ReplyDelete
  13. 藍雨

    攪間"私房菜"???? Too much work for lazy bone like me... :)


    海南雞飯dont use coconut, use chicken fat, Nasi Lemak uses coconut milk, very fattening. But you can add lemon grass or pandan leave in the rice if you want more fragrant.

    薑茸is grate the ginger till fine, use some chicken stock, mix with salt and heat up. You can add green onion too if you like.

    Chicken rinse with cold water will ascertain the skin of chicken crispy. NEVER MIND about the 生水, if you want, at the end rinse with mineral water then... :)

    ReplyDelete
  14. OH, 我好鐘意食海南雞飯架, 不過....懶得學, 哈哈

    ReplyDelete
  15. 希望我可以快d會煮la, 海南雞飯ah海南雞飯ah要等我ah~~

    ReplyDelete
  16. 好手藝
    啥是老抽和生抽
    是酒嗎

    ReplyDelete
  17. 塔媽

    生抽素咸的醬油,也叫醬青
    老抽素黑醬油耶

    如果還不清楚,可問Joy4love,因為她的廣東話粉好啊

    ReplyDelete
  18. 好吃吗?想要尝尝!

    ReplyDelete